Mlody Ksiegowy
Edukadr szkolenia

Jak korygować błędnie wystawiony rachunek.

Wśród dokumentów wykazujących sprzedaż usług bądź towarów oprócz faktur podatnicy mogą wystawiać rachunki. Dotyczy to tych przedsiębiorców, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, jak przykładowo lekarze lub nie przekroczyli jeszcze limitu pozwalającego na zwolnienia z tego podatku. W trakcie wykonywania działalności może dojść do takiej sytuacji, że wystawiony rachunek trzeba poprawić. I o ile przy fakturach kwestia ta jest uregulowana (faktura korygująca) o tyle przy korygowaniu rachunków może pojawić się problem, gdyż nie ma takiego dokumentu jak „rachunek korygujący”. Gdy dojdzie do takiej sytuacji, podatnicy często maja problem co należy zrobić by poprawić błędny rachunek.

 

 

Powody dla których czasem należy skorygować rachunek mogą być różne. Mylić się jest rzeczą ludzką, stąd podatnik może wpisać niewłaściwe dane nabywcy, błędna wartość przedawanej usługi lub towaru  bądź też ilość lub w ogóle mogło nie dojść do transakcji chociaż rachunek został wystawiony. I pomimo, że w naszym ustawodawstwie brak jest jednoznacznych uregulowań, jak poprawiać popełnione na rachunku błędu, podatnik sprzedawca ma obowiązek dokonania korekty.

Jak poprawiamy rachunek gdy kontrahent wycofał się z zakupu towaru lub usługi, a rachunek został już wystawiony?

W takiej sytuacji rachunek należy anulować oraz zażądać od klienta zwrotu kopii rachunku. Następnie anulowany rachunek podatnik musi opisać, nanosząc na dokument informację o anulacji transakcji i o ewentualnych zwrocie zaliczki-jeśli takowa została wcześniej wpłacona. Kolejny krokiem jest skorygowanie zapisu w KPiR w kolumnie 7, pomniejszając przychody o anulowana transakcję.

Jeśli rachunek zawiera błędna nazwę odbiorcy, podatnik powinien również anulować rachunek, opisać przyczynę anulowania, a następnie wystawić nowy rachunek z prawidłową nazwą kontrahenta.

W przypadku drobnych pomyłek-np. błąd w numeracji rachunku, wystarczy rachunek na odwrocie opisać, a następnie prowadzić numerację zgodnie z następnym numerem, jaki powinien być po pomyłce. Przy drobnych pomyłkach można także przekreślić błędna informację, tak by widać było pierwotną treść, a następnie wpisać poprawną.

Każda poprawa błędu powinna być potwierdzona przez odbiorcę rachunku-stąd tez wielu przedsiębiorców decyduje się na wystawianie not korygujących, służących do poprawiania danych zawartych na rachunku typu nazwa wystawcy.

W sytuacji, gdy podatnik popełni błąd w kwocie sprzedawanego towaru czy też usługi nie powinno stosować anulacji rachunku. W takim przypadku podatnik powinien wystawić notę uznaniową, w której uznaje na korzyść nabywcy  odpowiednią kwotę lub ilość, bądź wystawić notę obciążeniową na korzyść sprzedawcy. Nota będzie podstawa do dokonania korekty zapisów w kpir w kolumnie 7.

INDYWIDUALNE SZKOLENIE Z KPIR.

Zapraszamy na indywidualne szkolenie z Książki Przychodów i Rozchodów organizowanej przez EduKadr.pl - Profesjonalne Szkolenia- oprócz tematyki zawartej w "klasycznym" kursie, zajęcia dopasowujemy do Państwa potrzeb szkoleniowych.

cena zajęć indywidualnych do uzgodnienia. Prosimy o kontakt mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub przesłanie zapytania poprzez formularz kontaktowy.